MANGES FOTOSKOLA – LEKTION 2 – GREVE DRACULA & FOTOGRAFEN

DU KANSKE HAR NOTERAT – ATT FOTOGRAFER LIKT GREVE DRACULA HAR ETT KOMPLICERAT FÖRHÅLLANDE TILL SOLEN! Det kanske är en överdriven jämförelse, men att fotografera snygga porträtt i soljus är verkligen en extra utmaning. Problemet är att solljuset utan diffusion är för hårt och kontrastrikt för att kunna återge fina valörer och mjuka hudtoner. Resultatet blir oftast utfrätta och skuggiga ansikten. Det ser inte så snyggt ut.
Smajl Studio fotograf Stockholm Magnus Svensson

Lösningen är att använda sig av MOTLJUSET – HALLELUJA! 

Precis som namnet säger så ska du fotografera med kameran riktad mot solen. Modellen har då solen i ryggen. Det som lätt händer då är att bilden istället blir mörk därför att kameran vill exponera efter ljuset som slår in i kameran eller påverkas av bakgrunden som ligger i sol. Det blir underexponerat helt enkelt. Om du istället går lite närmare och riktar kameran/mobil mot ett parti på modellen som helt ligger i skugga och låser det, så ligger ljusvärdet  kvar i kamerans minne. Sedan kan du komponera om bilden precis som du vill ha den. Hur man låser värdet är såklart olika beroende på kamera. På en Iphone håller du fingret på displayen ett par sekunder på den del av bilden som du vill ha rätt exponerat till den meddelar att den låst exponering och vips…, så har du en rätt exponerad bild.  

Ett annat sätt att fotografera i motljus är att istället ljusa upp modellen som är i skugga genom att reflektera tillbaka solljus. Det kan såklart göras med olika typer av reflexskärmar som gör jobbet att lätta upp och jämna ut kontraster i skuggan. Problemet är att man inte alltid har med sig en reflexskärm. Typ, aldrig kanske du säger.

Det du ska göra istället är att söka upp exempelvis en  ljus husvägg som är solbelyst. Den fungerar som en suverän reflexskärm. Ställ modellen med ansiktet vänt mot väggen. Du har själv ryggen mot väggen och fotar mot solen. Du kommer då att få ett kanonsnyggt mjukt ljus som studsar från husväggen rakt in på modellen.

Extra finess är om fotoobjeket kan stå i skuggan av kanske ett träd eller ett hus och ändå ha en reflekterade ljusvägg framför sig, då blir det lite extra fint. Men det är ju inte alltid som man har sådan tur.

Ett annat bra tips vid motljusfotografering är att låta en trädgren eller kanske en lyktstolpe skugga linsen så att solen inte skiner rakt  in, för då riskerar man få övertrålning och en utfrätt bild, men rätt gjort kan överstrålningen också bli en cool effekt. Ingen regel utan undantag…

För att vara extra superpedagogisk visar jag här ovan två bilder på Wilma. Första bilden är fotad med Wilma i direkt solljus och jag med solen i ryggen. Resultatet är ett trist, hårt och för kontrastrikt portröttljus. Vid bild två har vi bytt plats. Wilma har solen i ryggen och en ljus solbelyst vägg framför sig som kastar tillbaka ljuset på henne. Blir ett jättefint mjukt porträttljus. Testa det!

Du får gärna fråga eller kommentera om det är något du undrar över.

Lycka till!